Geplaatst op 12 september 2017 door Nanda van Soest
Een of meerdere keren per jaar moet iedereen eraan geloven. De uitnodiging roept al irritatie of jeugdtrauma's op. Om massale afmeldingen te voorkomen wordt de activiteit geheim gehouden. De organisatie rouleert onder de personeelsleden, waardoor de druk om vorige edities te overtreffen voelbaar is.
"Ik zit links en rechts vast tussen m'n collega's. Iedereen kijkt wat rond en knikt met de woorden 'gezellige he'? Een goed gesprek komt niet op gang. Stukken worst en kaas op een schaal is het excuus. Dan maar wat te drinken scoren. De wijn zet ik na een slok weer weg. Dit is duidelijk de sluitpost geweest."
Het personeelsuitje kan worden ingezet als waardering voor de medewerkers. Voor het halen van een doelstelling of bedanken voor extra inzet. Het bedrijf heeft wat te vieren of gewoon omdat er budget voor vrij is gemaakt. Wat de reden is en wat er ook over gezegd wordt, het is een investering in het personeel. Het draagt bij aan een positief gevoel over de werkgever. Over het algemeen genomen bevordert een bedrijfsuitje de sfeer en het saamhorigheidsgevoel van de medewerkers van een afdeling of bedrijf.
+ Het mag duidelijk zijn dat een betere sfeer op de afdeling zorgt voor meer interesse in en respect voor elkaar
+ De dagelijkse routine wordt doorbroken, de ontspannen setting buiten de werkplek creëert een wij-gevoel
+ Met een stukje waardering en een goede sfeer bind je je medewerkers langer aan het bedrijf
+ De combinatie plezier en activiteiten geven de collega's ruimte over onderwerpen die op de werkvloer gemeden worden
+ De fiscus betaalt mee tot een bepaald vast bedrag of percentage van het loon
+ Het bedrijf presteert beter
Door de crisistijd hebben veel bedrijven de hand op de knip gehouden. Het eerste en op het oog makkelijkste besluit is bezuinigen op het personeelsuitje. Voor de korte termijn levert dit direct een positieve bijdrage op de cijfers. Maar op langere termijn kan het zeker consequenties hebben. Wanneer de economie weer flink aantrekt, krijgt het jobhoppen een sterke impuls. En dan blijkt dat de goede werksfeer en het goede onderlinge contact tussen collega’s vaak doorslaggevend is bij de keuze om wel of niet van baan te wisselen.
Investeren in een bedrijfsuitje is dus niet alleen maar een kostenpost, de organisatie wint er veel mee.
Categorie: Blog
Auteursrechten © 2024 · Alle rechten voorbehouden · Beleef Kwintsheul
Thema: Natural Lite door Organic Themes · RSS feed
WhatsApp ons
Recente reacties